Média, marketing, technologie, byznys. Odebírejte na email.

Zdeněk Duspiva 27. 11. 2014, 21:42

Veřejná konzultace k budoucímu využití pásma UHF a k WRC-15

V listopadu 2014 byly zahájeny veřejné konzultace k návrhu materiálu RSPG (Radio Spectrum Policy Group) “Stanovisko RSPG k WRC-15” (Public consultation on the Draft RSPG Opinion on Common Policy Objectives for WRC-15) – dokument:

a k návrhu materiálu “Stanovisko RSPG k budoucímu využití pásma UHF” (Public consultation on the Draft RSPG Opinion on a long-term strategy on the future use of the UHF band (470-790 MHz) in the European Union) – dokument:
Pokud jde o návrh Stanoviska RSPG k budoucnosti UHF pásma, zamýšlí RSPG na svém příštím zasedání, které se bude konat 19. února 2015, navrhnout termín pro počátek efektivního využívání pásma 694 – 790 MHz přednostně vysokorychlostním datovým přístupem, přičemž do úvahy dle RSPG přicházejí dva termíny, a to rok 2020, nebo 2022.
V rámci této aktivity RSPG zahajuje Ministerstvo průmyslu a obchodu veřejnou národní konzultaci k těmto tématům.
(zdroj MPO)

Zobrazit   Sdílet
Zdeněk Duspiva 19. 11. 2014, 13:37

Britský regulátor oficiálně podpořil uvolnění televizního pásma pro mobilní služby – televize ani diváky to příliš neohrozí, ale stát asi bude muset finančně přispět


Britský regulační orgán Ofcom ve svém oficiálním stanovisku podpořil uvolnění části televizníh kmitočtového pásma pro mobilní služby (pásmo 700MHz ). Učinil tak mj. jenom několik dnů po zveřejnění doporučení poradní skupiny Evropské komise  Radio Spectrum Policy Group (RSPG) na celoevropské úrovni, i když názor poradní skupiny ještě není definitivní.

Ofcom potvrdil, že je možné nalézt řešení pro přeplánování digitálních sítí por DVB-T vysílání bez významnějšího dopadu na dotčené subjekty a zejména na diváky. Regulátor současně předpokládá, že změna může probíhat i bez vynucení přejít na efektivnější standard DVB-T2 přenosu standardu.

Podle plánů nebudou  televize v DVB-T  moci používat spektrum mezi 694MHz a 790MHz. Bude ale zachováno celkem 6 digitálnmích multiplexů.

Podle operátora Arqiva  budou ale náklady na technické přesuny ve výši cca okolo 450 miliony liber.
Počet diváků, kteří budou muset přeladit své přijímače a vyměnit antény, se bude pohybovat  v celkovém počtu až 110 000 domácností. OFCOM zahájil jednání s vlůádou o možnosti finančních kompenzací.

Zobrazit   Sdílet
Zdeněk Duspiva 19. 11. 2014, 10:53

BBC o stavu české mediální scény a oligarchizace médií v ČR


BBC reportuje o stavu médií v České republice: 
“Současná mediální scéna v Čechách je fascinující studií toho, jak se politicky a ekonomicky mocné osoby snaží kontrolovat média a přimět je, aby pracovala v jejich prospěch…”
Více zde

Zobrazit   Sdílet
Zdeněk Duspiva 13. 11. 2014, 15:04

Zřízení 2 funkčních vládních rad pro hospodářský růst a pro informační společnost po odložení přerušeno…

Zasedání vlády 12.11.2014

14. Zřízení Rady vlády pro informační společnost a Rady vlády pro konkurenceschopnost a hospodářský růst, které vznikají rozdělením Rady vlády pro konkurenceschopnost a informační společnost

č.j. 1197/14 – bod 8 schůze vlády 20.10.2014


Předkládají: ministři vnitra a průmyslu a obchodu


Výsledek jednání vlády: Projednávání bylo přerušeno.

Při předchozím říjnovém jednání vlády byl návrh “odložen”, nyní “přerušen”.

Další projednání tohoto bodu za týden.

Zobrazit   Sdílet
Zdeněk Duspiva 11. 11. 2014, 13:50

Veřejnoprávní dechovka v DABu – zatím v Bavorsku


2. února 2015 spustí Bavorský rozhlas (BR) dlouho očekávanou novou digitální stanicí BR Heimat, která plánuje vysílat především bavorskou lidovou hudbu a dechovku a také domácí příběhy z Bavorska a o Bavorsku. 
 

Rovněž  2. února 2015 začne stanice Bayern Plus vysílat s novým programovým schématem.

Po březnové konferenci Radio Digital v Mnichově začíná Bavorský rozhlas také zvažovat spolupráci se Západoněmeckým rozhlasem WDR, a to především v oblasti vysílání pro děti. 
WDR již provozuje digitální stanici pro děti KiRaKa, která je považována  za vzor  rozhlasové nabídky pro děti. KiRaKa už díky DAB+ může přebírat i Sárský rozhlas a Radio Bremen.

Zobrazit   Sdílet
Zdeněk Duspiva 9. 11. 2014, 09:50

Mobilní služby místo televize – v Nizozemsku blízká realita


Nizozemská vláda podpořila přidělení pásma 700 MHz pro mobilní operátory – i tak se aktuálně vysvětluje dopis nizozemského ministra pro hospodářskézáležitosti Henka Kampa (PDF), adresovaný parlamentu s odkazem na „rozhodnutí“ Evropské komise, že frekvence mezi 694 a 782 MHz by měly být použity pro mobilní internet. Jde ale zatím spíše o deklaraci. Nizozemsko, na rozdíl od sousedních evropských států (Německo, Švédsko, Finsko, Spojené království, Francie a Dánsko ), nemá zatím dokončený plán využití kmitočtového spektra. Ten se dokončí až v příštím roce, když zatím není jasný způsob dražby přesouvaných kmitočtů, dosud využívaných pro televizní vysílání. Podle dostupných zpráv by k aukcím mělo dojít již v roce 2019. 

Televize tak přijdou o 30% kmitočtového spektra. Licence na vysílání v DVB-T mají v Nizozemí platnost do 31. ledna 2017.

Ministerstvo uvedlo, že v rámci navrženého postupu uspořádá před přijetím finálních rozhodnutí veřejné konzultace.

Zobrazit   Sdílet
Zdeněk Duspiva 6. 11. 2014, 10:11

Pásmo UHF je podle další studie nejlepší využít pro digitální televizi

Podle aktuálních informací je k dispozici další studie na podoru zachování digitálního televizního vysíání v pásmu UHF. Přibývá tak další  argument do diskuze o možnosti využít část kmitočtového spektra ve prospěch mobilních operátorů.

Zpráva společnosti Aetha dochází k závěru, že nejcennější využití rádiového spektra pro příštích 15 let je digitální pozemní vysílání. Šetření bylo provedeno na základě strategického telekomunikačního  poradenství firmou  Aetha, která byla  pověřena předními průmyslovými organizacemi, včetně EBU, Broadcast Networks Europe, Abertis Telecom, Arqiva, BBC a TDF.

Zpráva ukazuje, že neexistuje žádný důvod pro dílčí přidělení pásma na příští rok dle WRC-15 a tvrdí, že jakákoli ztráta pásma UHF by ohrozila kvalitu televizních služeb v Evropě a podkopalo by to i “budoucí investice provozovatelů DVB-T“.

Zobrazit   Sdílet
Zdeněk Duspiva 6. 11. 2014, 09:45

Vláda rozdělí vládní radu na 2 rady, napodruhé…nakonec schváleno!

Vláda se znovu 12.11.2014  vrátí k dříve odloženému návrhu  na rozdělení poslední dobou téměř nefunkční Rady vlády pro konkurenceschopnost a informační společnost 
  
Zřízení Rady vlády pro informační společnost a Rady vlády pro konkurenceschopnost a hospodářský růst, které vznikají rozdělením Rady vlády pro konkurenceschopnost a informační společnost 
č.j. 1197/14 – bod 8 schůze vlády 20.10.2014,
Předkládají: ministři vnitra a průmyslu a obchodu
Jednání vlády, 24. listopadu 2014 
6. Zřízení Rady vlády pro informační společnost a Rady vlády pro konkurenceschopnost a hospodářský růst, které vznikají rozdělením Rady vlády pro konkurenceschopnost a informační společnost č.j. 1197/14 – bod 14 schůze vlády 12.11.2014. Předkládají: ministři vnitra a průmyslu a obchodu

Výsledek jednání vlády: Vláda návrh schválila.

Zobrazit   Sdílet
Zdeněk Duspiva 6. 11. 2014, 09:28

Norsko by mohlo vypnout rozhlasový analog teoreticky už dnes, podmínky jsou splněny

Norsko by již dnes, na základě regulérních výsledků průzkumů,  mohlo ukončit analogové rozhlasové vysílání neboť byly splněny v zásadě všechny hlavní podmínky. Tou formálně nejdůležitější je překročení hranice 50% posluchačů, kteří denně poslouchají rádio v digitální formě DAB+. 

Podle průzkumu TNS je již dnes 51% posluchačů “digitalizováno”….

52% norských domácností podle stejného průzkumu má již dnes doba přijímač pro vysílání v DABu. K dispozici je 22 celoplošných rozhlasových stanic.
Plán vypnutí FM v Norsku počítá i nadále s rokem 2017.

Zobrazit   Sdílet
Zdeněk Duspiva 27. 10. 2014, 17:42

DAB je stále nejoblíbenější platformou pro digitální poslech rádia – aktuálně i ve Velké Británii


DAB je stále nejoblíbenější platformou pro digitální poslech rádia – zatím ve Velké Británii
Poslední analytická data z Velké Británie  potvrzují nárůst digitálního poslechu rádia –nárůst o 6% na rekordních téměř 38%. Více než polovina populace(51,2% ) týdně poslouchá rádia na digitálních platformách. Digitální poslech rádia v autě vzrostl ve V.Británii rovněž na rekordních 13,8%,  s nárůstem délky poslechu o 53%. I to je projevem zvýšení objemu vozů vybavených DAB tunerem.
Nové výsledky Rajar  za 3. Q2014 potvrdily mj. i to, že 89% dospělé populace ve Velké Británii (15+) poslouchá rádio bez ohledu na formu každý týden. Relativně proti roku 2013 jde o mírný pokles. Průměrná doba poslechu digi rádia za týden činí nyní 21,4 hodiny.
21% dospělé populace tvrdí, že poslouchá rádio prostřednictvím mobilního telefonu nebo tabletu nejméně jednou za měsíc.
Podle zveřejněných dat naladí rádio pomocí digitálního přijímače až 27,4 milionu  týdně. Do tohot údaje se v tamních statistikách započítávají,  kromě příjmu v DAB  i rádia přes DVB-T a on-line poslech.
 

DAB rádia jsou stále nejoblíbenějším zařízením, pokud jde o poslech digitálně, což představuje 65% všech digitálních poslechových hodin. Poslech přes digitální televizi představuje 13% a  on-line17% všech digitálních poslechových hodin.

Klíčovým údajem je již zmíněný nárůst podílu poslechu rádia přes digitální platformy  - 37,8% (oproti  35,6% v předchozím čtvrtlet). Podíl poslechu DAB se zvýšil meziročně o 6% 24,5% z celkového poslechu .

Většina komentářů k aktuálním datu se ve finále shoduje :
“Budoucnost britského rádia je určitě digitální…!!!“(podobně jako u nás)

Zobrazit   Sdílet
Zdeněk Duspiva 27. 10. 2014, 09:41

Jak v roce 2014 přes přílepky prolobbovat zákon, například o elektronických komunikacích…

Kauza „okleštění“ práv spotřebitelů: jak prolobbovat zákon Senátem -lupa.cz

“… Způsob, jakým operátoři prosadili svůj návrh na změnu zákona, je smutným dokladem toho, jak fungují přílepky a jak snadno jde ovlivnit celý zákonodárný proces.

Původně se totiž novela týkala něčeho úplně jiného: transpozice unijních směrnic týkajících se roamingu, a také zapracování změn v kontrolním řádu. Byla to tedy ryze technická novela, kolem které by nejspíše nebylo žádných sporů a animozit. Jenže pak, až na půdě Poslanecké sněmovny, a konkrétně jejího Hospodářského výboru, přišly ony již zmiňované pozměňovací návrhy. A konkrétně poslanec Pfléger podle týdeníku Respekt zcela otevřeně říká, že návrh mu „přišel“ od operátorů s prosbou o jeho načtení: „Přišel mi návrh, jestli by se tento pozměňovací návrh nedal předložit,“ říká. „Návrh přišel od operátorů a jejich asociace. Dosavadní praxe byla podle jejich analýz špatná, tak jsme ji změnili.“

Zdůrazněme si proto znovu, že sporná ustanovení novely si příslušné strany (MPO ČR, ČTÚ a zastoupení v EU) nemohly již z principu „vyříkat“ dopředu, ještě před předložením novely do Parlamentu. Proto se o nich musely „hádat“ až před senátory, kterým se to pochopitelně nelíbilo. Jenže vinu za to senátoři svalovali na nesprávné hlavy. Neuvědomili si, nebo nedostali včas informaci o tom, že vše způsobily až dodatečně přidané přílepky….”

Zobrazit   Sdílet
Zdeněk Duspiva 21. 10. 2014, 06:01

Zřízení samostatné a funkční Rady vlády pro informační společnost odloženo

Plán poslední dobou prakticky nefunkční Rady vlády pro konkurenceschopnost a informační společnost /RVKIS/ na dvě samostatné Rady se zatím nepodařilo a patová situace v  podpřa a koordinaci oblasti informační společnosti a ICT trvá dál:

Zasedání vlády 20.října 2014
8. Zřízení Rady vlády pro informační společnost a Rady vlády pro konkurenceschopnost a hospodářský růst, které vznikají rozdělením Rady vlády pro konkurenceschopnost a informační společnost
č.j. 1197/14
Předkládají: ministři vnitra a průmyslu a obchodu
Výsledek jednání vlády: Odloženo.

Zobrazit   Sdílet
Zdeněk Duspiva 19. 10. 2014, 14:34

Pásmo UHF jako bitevní pole

Pásmo UHF jako bitevní pole – tak označuje CEPT současný stav návrhů a postupně stále více politizovanou diskuzi k využití kmitočtového pásma 700 MHz. CEPT se této otázce po technické stránce přirozeně věnuje delší dobu, aktuálně pak například v právě dokončovaném návrhu Reportu č.224 (Připravovaném Výborem pro elektronické komunikace ECC), kterému předcházela široká  a dlouhá diskuze. 

CEPT se ve svých aktuálních postech prezentuje neurčitě: „Zdá se, že příliš brzy předpovídat, co je optimální rovnováha mezi TV příjmem a mobilními službami…

CEPTv průběhu října dokončuje studiio budoucnosti pásma UHF. Po dlouhých diskuzích výbor  CEPTu –  ECC TG6- dokončil návrh Reportu ECC 224, který se týká Dlouhodobé vize využití pásma UHF pro vysílání“.
Koncept zprávy ECC 224 je výsledkem diskuzí a veřejné konzultace ke studii o využití pásma UHF, s důrazem na frekvenční úsek 470-694 MHz. Je to jeden z klíčových podkladů proevropské přípravy na světovou konferenciWRC-15. Jedním z impulsu byl i legendární názor ex-komisaře pana Pascala Lamy a jeho materiál pro skupiny zabývající se v rámci Evropské komise politikou rádiového spektra (RSPG). Více informací o konzultaci k UHF zde.

Zajímavé pro pochopení celé geneze jsou například aktivity a prezentace z června a července letošního roku – Jaime Afonso (CEPT TG6 Chairman) červen 2014 prezentované na akci 9th Annual Spectrum Management European conference anebo zpráva od Alexandera Kühna (CPG15Chairman) na akci WRC-15 and beyond – Strategic views

Návrh ECC zdůrazňuje významnou úlohu platformy DVB-T, která poskytuje bezplatné terestrické televizní služby a má mj. i zásadní význam pro veřejnoprávní vysílání. Zdůrazňuje se, že se celá věc týká klíčovéregulační a politické otázky i nových technologií a především diváků…. Report ale ani v této době nedává jednoznačné doporučení, když uvádí celou řadu možných budoucích scénářů. Připouští ale, že je potřeba zajistiti určitou flexibilitu ve využití této části kmitočtů tak, aby to do budoucna „ nebránilo technologickému a inovačnímu pokroku…“.                        

ECC  CEPT předpokládá 4 hlavní scénáře dalšího vývoje využití „televizního“ kmitočtového pásma. Kromě základních jde o kombinaci variant, ale vše zatím bez jednoznačného doporučení a preferencí.

Návrh prošel v době od června do 9. Září veřejnou konzultací. Skupina  TG6 se sešla na začátku října, aby přezkoumala odpovědí obdržené v průběhu veřejné konzultace a dokončila svou práci do finální podoby. Zpráva nyní čeká na své závěrečné schválení na zasedání Výboru v listopadu 2014.

O plánování frekvenčního plánování a technických podmínek pro digitální vysílání v DVB-T2  i o interoperabilitě s jinými druhy vysílání (včetně digitálního rozhlasu) je možné se dozvědět více například v aktuální studii EBU zde.

Aktuální návrh ECC(14)053 Annex  12_Draft ECC Report 224 je k dispozici například zde www.cept.org/Documents/ecc/18931/ECC(14)053-Annex-12_Draft-ECC-Report-224

P.S. Výbor pro elektronické komunikace (ECC) sdružuje 48 zemí. V rámci své činnosti se výbor věnuje společným „politikám“ a právním předpisům v oblasti elektronických komunikacía souvisejících aplikací. Jeho hlavním cílem je harmonizovat účinné využívání rádiového spektra v celé Evropě. Je aktivní na mezinárodní úrovni, kde se dojednávají a připravují společné evropské návrhy v rámci ITU i na dalších mezinárodních fórech (http://www.cept.org/ecc).
———————————————————————————————————————

Executive summary

Traditionally, broadcasting and broadband communication services have their own regulations, market structure and typical dedicated network infrastructure (e.g. high power / high tower versus dense networks) in order to provide their respective set of services. The future development of services and terminals is blurring the border between the two “worlds” for the end user and may require innovative approaches to deliver content to the end users in the most efficient way from technical, economical and social perspective. 
The studies contained in this Report identify and analyse possible scenarios for the development of the band 470 – 694 MHz in the long term starting from the existing situation and recognizing ongoing studies in the 700 MHz band in Europe, and short to medium term developments (e.g. AI 1.2 of WRC-15 and the response to the European Commission Mandate on the 700 MHz band).  The current situation is dealt with in the Report by describing the current role of the terrestrial broadcast platform including issues such supporting social inclusion and providing information in times of emergencies. In addition, the regulatory framework for the provision of audiovisual media services, the duration of currently assigned TV Rights of Use and current consumption of audiovisual content is also explored in the Report.
The Report addresses the trends in the evolution of services (broadcast, mobile and converged services to consumers) as well as the networks and technologies with the potential to deliver these services in the band. It includes consideration of the way in which audio visual content consumption habits may be changing. The most important developments in relation to the evolution of delivery of broadcast services in fixed and mobile environments are also identified. The studies contained in the Report are based on assumptions made on expected developments for the various current platforms and technologies under consideration and on the demand and supply of the envisaged services. Thus, it was necessary to develop relevant indicators in order to monitor the assumptions made on expected developments used for the construction of the scenarios in the future. These indicators are described in Chapter 5 and suggested as suitable for monitoring developments in the services expected to use the UHF band. Further consideration is required on the measurement and the monitoring of these indicators.
This Report discusses the general classes of scenarios considered by CEPT in defining the long term vision for the band 470-694 MHz. Annex 3 provides a detailed description and the assessment of all the scenarios studied by CEPT. CEPT considers that the following four classes of scenarios could cover the developments in the band 470-694 MHz in the long term:
§  Class A: Primary usage of the band by existing and future DVB terrestrial networks

This class of scenarios assumes a natural evolution of the DTT platform based on HPHT and/or LPLT networks taking into account the ongoing technological and service developments, and assuming a stable regulatory environment and access to the spectrum.

§  Class B: Hybrid usage of the band by DVB and/or downlink LTE terrestrial networks

This class of scenarios assumes that broadcast and mobile broadband services in the UHF band would in the future be delivered via LTE SDL/eMBMS, with or without DTT platform, based on HPHT and/or LPLT networks. The scenarios of this class generally provide additional unicast downlink capacity.

§  Class C: Hybrid usage of the band by DVB and/or LTE (including uplink) terrestrial networks

This class of scenarios assumes that broadcast and mobile broadband services in the UHF band would in the future be delivered via LTE (including uplink), with or without DTT platform, based on HPHT and/or LPLT networks. This class corresponds to scenarios where IMT-like unicast uplink and downlink are introduced in the band.

§  Class D: Usage of the band by future communication technologies

Though most scenarios described herein are derived and based on today’s DTTB and Mobile technologies it is envisaged, that new, more flexible and possibly convergent technologies, will be developed and implemented in future for the transmission/distribution of audiovisual content in the UHF band. 
The cross-border coordination and coexistence is one element of the assessment and is addressed in chapter 6 of the Report based on the above mentioned classes.
The main conclusions of the studies are stated below.
Content, which could be traditionally seen as typical broadcast content (i.e. audiovisual content like videos, music) is also available in the internet and distributed via cable, optical fibre or wireless broadband access. On the other hand, broadcast services are more and more heading for using reverse channels or additional parallel channels to allow the user more flexibility and access to additional information. A cooperation between radiocommunication services is expected on a long term.
Traffic expectations for broadcast service and broadband access, including wireless, are mainly based on the increasing delivery of audiovisual content in improved quality to an increasing number of users. This will result in a higher traffic asymmetry.
Due to its propagation characteristics, the band 470-694 MHz can be efficiently used for the distribution of audiovisual services. These services may be linear or non-linear. The number of receiving users served by a content provider can vary from one to up to several million users. This is depending on the different types of content, user density, the specific social and economic situation, and technology. Therefore, the long term usage of the band 470-694 MHz is mainly, foreseen for downstream audiovisual content distribution.
The scenarios listed in Annex 3 and classified in Section 6 describe possible long term future deployments in the band 470-694 MHz. Each of these scenarios has a certain potential to occur. With the current state-of-the-art of the radiocommunication technologies there are incompatibilities between some scenarios. However, the situation as of today may change in the long term.
The variety of scenarios considered in this report should be understood as an indication for different needs/requirements in different countries regarding the future use of the band 470-694 MHz.
In order to facilitate different scenarios considered by the CEPT for the usage of the band 470-694 MHz, it could be necessary to introduce more flexibility in the regulatory environment governing the use of this band. It should among others take account of possible advances in radiocommunication technologies far beyond the current situation as well as of different needs and requirements in different countries. To avoid interference issues between administrations and inefficient usage of spectrum, the compatibility between scenarios has to be taken into account.
There could be different measures to provide for the regulatory flexibility in the band 470-694 MHz, if so required. It should be pointed out that any modification of the Radio Regulations to implement flexibility has to be discussed in the framework of ITU, taking into account the inherent flexibility of the Radio Regulations and the GE06 Agreement.
Overall, the following non-binding elements may assist administrations when deciding on a particular scenario for the usage of the band 470-694 MHz:
§  the current national interest objectives;
§  the implications of a given scenario on the audiovisual industry, content creation and user expectations;
§  monitoring of the market and technological developments by means of the key indicators as defined in Chapter 5;
§  the cost/benefit analysis with a focus on the impact on consumers;
§  assessment criteria such as but not limited to those that were used in the assessment of the scenarios listed in Annex 3;
§  a realistic time frame for the transition towards a new scenario, taking into account duration of the existing rights of use and the spectrum needs during the transition period as well as the need for continuation of the service (in the context of this report);
§  the necessity for cross-border coordination;
§  the national legal and regulatory framework.

Zobrazit   Sdílet
Zdeněk Duspiva 18. 10. 2014, 20:19

Rozvoj digitální agendy v ČR na vládě ( na Úřadu vlády…)

Dne 13. 10. uspořádal Úřad vlády Kulatý stůl na téma: Rozvoj digitální agendy v ČR: příležitosti a překážky. Šéf ICTUNIE Svatoslav Novák  prezentoval nejdůležitější priority v oblasti státního ICT.  Své názory zveřejnily i další subjekty a sdružení (např. SPČR, SPIR a společnost SEZNAM). Po rozsáhlé debatě o řádně neuchopené oblasti ICT ze strany vlády bude sepsána zpráva z tohoto kulatého stolu a předána předsedovi vlády ČR.(Zdroj ICT UNIE www.ictu.cz)


Informace z práce podvýboru ICTUNIE pro ICT průmysl a e-Government jsou zde, vč, prezentace Digitálního šampióna ČR

Zobrazit   Sdílet
Zdeněk Duspiva 15. 10. 2014, 17:17

Digitální rozhlas v Dánsku podpoří vláda informační kampaní ve výši desítek miliónů korun

Dánská vláda podpoří přechod na digitální rozhlasové vysílání informační kampaní, na kterou vyčlenila ze svého rozpočtu 10,7 milónů dánských korun ( cca 40 mil.Kč). Půjde o celoplošnou kampaň od léta roku 2015 až do roku 2019, kdy skončí analogový rozhlas. Na realizaci kampaně probíhá veřejná soutěž s termínem pro podání přihlášek v listopadu 2014.


Zobrazit   Sdílet
Zdeněk Duspiva 7. 10. 2014, 13:49

Regulérní digitální rozhlas o kousek blíž…..

NÁRODNÍ STRATEGICKÁ OPATŘENÍ PRO JEDNOTLIVÁ KMITOČTOVÁ PÁSMA
Strategie správy spektra, ČTÚ, 2014

2.3.2.2. Cíle a realizace strategie – III. pásmo, digitální vysílání
Pro zavádění a rozvoj digitálního rozhlasového a multimediálního jednosměrného vysílání pro mobilní uživatele je určeno III. pásmo (VHF). S přihlédnutím ke skutečnostem uvedeným v tomto dokumentu má Úřad záměr zpřístupnit III. pásmo26 pro digitální rozhlasové vysílání s využitím závěrů z konzultace k využití III. pásma, kterou uveřejnil Úřad na svých stránkách27 v srpnu 2013. Mezinárodní Dohodou Ženeva, 2006 [17] jsou pro digitální vysílání České republice přiděleny bloky v rámci geograficky vymezených území (skupinová přidělení) za předpokladu dodržení dohodnutých úrovní signálu na hranicích těchto území.

O dalším vývoji v pásmu FM Úřad rozhodne na základě upřesnění budoucího rozvoje28 vysílání DAB v souladu se zákonem [13], zejména ustanoveními § 5 a § 12 (lhůty platnosti licencí k provozování vysílání), a s vládním dokumentem, který bude přijat k rozvoji zemského digitálního vysílání Českého rozhlasu.

Zdroj ČTÚ

Zobrazit   Sdílet
Zdeněk Duspiva 30. 9. 2014, 15:27

Český D-BOOK aktualizován

Český telekomunikační úřad zveřejnil aktualizovaný soubor doporučení, která výrobcům přijímačů udává technické parametry pro zajištění bezproblémového příjmu signálu. Upravený D-Book definuje doporučení pro příjem digitálního pozemního vysílání ve standardu DVB-T a nově také DVB-T2.
 
Zohledněn jej v něm záměr provozovatelů vysílání a operátorů vysílacích sítí využít pro budoucí šíření zemského digitálního televizního vysílání v systému DVB-T2 zdrojové kódování obrazu podle ITU-T Recommendation H.265 / ISO / IEC 23008-2 (MPEG-H Part 2). Aktualizace tohoto technického dokumentu umožní výrobcům a dovozcům televizních přijímačů dodávat na náš trh už nyní zařízení, která budou připravena na bezproblémové zpracování budoucího DVB-T2 vysílání.
Dokument má doporučující charakter a byl připraven v rámci technické skupiny při ČTÚ. Jejími členy jsou zástupci provozovatelů televizního vysílání, operátorů vysílacích sítí, výrobců a prodejců televizních přijímačů, zástupci Českého metrologického institutu, vybraní techničtí experti a pracovníci ČTÚ.

D-Book je ke stažení zde.

Zobrazit   Sdílet
Zdeněk Duspiva 24. 9. 2014, 20:54

III. kmitočtové pásmo patří hlavně digitálnímu rádiu, televizím nepomůže…

EBU  spouští diskuzi k využití tzv. III. kmitočtového pásma, které je prioritně určeno pro digitální rozhlasové vysílání (částečně podle GE06 pro DVB-T). Donedávna v  některých zemích, vč. ČR (TV NOVA) , bylo toto pásmo v éře analogu využíváno především pro televizní vysílání.  V současnosti,
v době rostoucího tlaku na omezení frekvenční kapacity pro digitální televizní vysílání ve prospěch mobilních broadbandových služeb, se objevují návrhy jak  toto riziko snížit nebo jej vyřešit náhradními možnostmi, tedy třeba  i na úkor III. pásma.

Materiál EBU popisuje hlavní argumenty pro perspektivní využití dominantně pro digitální rozhlas (výjimkou jsou plány Itálie a Finska).

III. kmitočtové pásmo televizím podle uvedeného dokumentu (PDF) pro případné kompenzace nepomůže  – tedy při alternativně  zvažovaném  snížení využívání pásma UHF pro digitální televizi. Pokud čistě teoreticky by se tato změna ve prospěch TV skutečně zvažovala, znamenalo by to vysoké náklady při značně limitované vysílací kapacitě, včetně náročných anténních úprav ad.

Zobrazit   Sdílet
Zdeněk Duspiva 23. 9. 2014, 19:38

Španělská vláda finančně podpoří odchod TV z pásma 800 MHz, budou nutné nové antény

Španělská vláda rozhodla o uvolnění kmitočtového pásma 800MHz  pro jiné než dosavadní využití (dosud DVB-T) spolu s finanční podporou ve výši  téměř 300 mil EURO pro dotčené obyvatele.
Vláda schválila královský dekret, který zahrnuje  nové úpravy  technického kmitočtového plánu pro televizní platformu DVB-T.

Tento nový plán snižuje celkový počet DVB-T multiplexů10 multiplexů na 8 multiplexů. Z těchto 8 multiplexů, budou multiplexů 5 využívat komerční televize a 2 multiplexy budou “veřejnoprávní”(RTVE) a jeden multiplex zústane  vyhrazen  pro vysílání autonomních oblastí. Kromě toho nové nařízení obsahuje plán migrace platformy DVB-T  z pásma 800 MHz. Pásmo 800 MHz bude k dispozici na mobilním telekomunikačním operátorům již  k 1. lednu 2015.  

Migrace z platformy DVB-T z pásma 800 MHz bude mít dopad na téměř 55% televizních domácností, které budou potřebovat upgrage jejich anténních systémů.Jedná se cca o 998.000 obytných budov po celé zemi. 

K tomuto druhotnému televiznímu přechodu bude spuštěna státní informační kampaň.
Kromě toho vláda souhlasila s poskytnutím 286 milionů EUR na finanční podporu postižených domácností. Zdroj.

Prezentace ministra průmyslu je zde

Zobrazit   Sdílet
Zdeněk Duspiva 23. 9. 2014, 19:24

Digitální šampióni Evropy svým státům a spoluobčanům!

Společná výzva ze strany “Evropských digitálních šampiónů” k digitalizaci členských států a podpoře informační společnosti”. Podepsáni: Aleš Spetic (Slovinsko), Antonio Murta (Portugalsko), Björn OTTERSTEN (Lucembursko), Gergana Passy (Bulharsko), Gesche Joost (Německo), Gilles Babinet (Francie), Istvan Erenyi (Maďarsko), Jan Gulliksen (Švédsko), Kestutis Juskevicius (Litva), Meral Akin-Hecke (Rakousko), Ondřej Felix (Česká republika), Paul Andre Baran (Rumunsko), Peter Pellegrini (Slovensko), Reinis Zitmanis (Lotyšsko), Saskia van Uffelen (Belgie), Stelios Himonas (Cyprus), Tineke Netelenbos (Nizozemsko), Wlodzimierz Marcinski (Polsko).

Výzvy jsou rozčleněny do 6 oblastí:
1. Digitálně kvalifikovaná společnost
2. Otevřený internetu 
3. Propojený kontinentu  
4. Bezpečné digitální prostředí 
5. Společenský přínos technologických trendů
6. Podproa současných kroků k digitalizované společnosti

Zástupce ČR  zvýraznil prioritní body 1,2, 4, 6

Zobrazit   Sdílet
Zdeněk Duspiva 23. 9. 2014, 19:13

Digitální a hybridní rozhlasové vysílání – budoucnost nejen pro veřejnoprávní média

Plány EBU na rozvoj digitálních forem rozhlasového vysílání (PDF), včetně využití možností broadbandu a hybrdních systémů a aplikací pro “chytré telefony” využívající synergické možnosti i dosavadních způsobů šíření audio obsahu.

Zobrazit   Sdílet
Zdeněk Duspiva 23. 9. 2014, 19:06

Doporučení členům EBU pro světovou konferenci WRC -15

Evropská asociace vysílatelů EBU zveřejnila svá obecná doporučení členům před přípravou na finální část světové radiokomunikační konference WRC 2015, která proběhne na podzim příštího roku v Ženevě.
 
Při přípravě WRC-15 se pracovní skupiny EBU  soustředily zejména na témata:
 
požadavky na spektrum pro rozhlasové a televizní vysílání;
• zavedení účinnějších vysílacích systémů, například DVB-T2 pomocí SFN;
rušení, kompatibilita a sdílení digitálního pozemního televizního vysílání;
využívání kmitočtového spektra podle PMSE (Tvorba programu a speciálních akcí);
dlouhodobější budoucnost vysílání.
 
Přípravné kroky EBU probíhaly a probíhají  ve spolupráci s DigiTAG (Digital Terrestrial Action Group), BNE (Broadcast Networks Europe) a ACT (Association of Commercial Television v Evropě),  a s  CEPT i ITU i s dalšími partner mimo Evropu.

Zobrazit   Sdílet
Zdeněk Duspiva 18. 9. 2014, 15:40

Mediální reflexe 2014

Tradiční konference RRTV ve spolupráci s Českou Televizí a Českým rozhlasem 
MEDIÁLNÍ REFLEXE 2014

se koná ve dnech 23. – 24. září 2014 v Telči
(Jezuitská kolej, Náměstí Zachariáše z Hradce 2)


Program konference


Úterý 23. září


09:30 – 10:00 Registrace účastníků
10:00 – 10:10 Zahájení konference – úvodní slovo předsedy RRTV Ivana Krejčího
10:10 – 12:00 Hlavní panel: Ochrana dětí a mladistvých
Moderuje: Helena Šulcová
Členové panelu: Milan Fridrich, Ivanka Havlíková, Kateřina Hrubešová, David
Chudoba, David Šmahel
12:00 – 13:30 Oběd (v areálu Jezuitské koleje)
13:30 – 15:00 Odpolední panel 1: Volejte věštce
Moderuje: Jakub Železný
Členové panelu: Vilma Hušková, Luboš Kukliš, Ivan Štampach, Jiří Vedral
15:00 – 15:30 Přestávka na kávu
15:30 – 17:30 Odpolední panel 2: Média a politika
Moderuje: Jakub Železný
Členové panelu: Petr Dvořák, Martin Komárek, Milan Kruml, Ivan Langer,
Jiří Mejstřík, Tomáš Trampota
17:30 Závěrečné slovo
19:30 Společenský večer (v areálu Jezuitské koleje)







Středa 24. září


10:00 – 12:00 Hlavní panel: Politická reklama
Moderuje: Helena Šulcová
Členové panelu: Milan Bouška, Pavel Brabec, Markéta Havlová, Jan Křeček, Daniel
Sedláček
12:00 Závěrečné slovo předsedy Rady pro rozhlasové a televizní vysílání
12:15 Oběd (individuální – nezajišťuje RRTV)

Zobrazit   Sdílet
Zdeněk Duspiva 5. 9. 2014, 10:19

Budoucnost televize míří (opět) do Sněmovny

“Zachování udržitelného rozvoje terestrického vysílání v ČR” je název semináře, který se pod záštitou sněmovního Podvýboru  pro ICT průmysl a e-Government uskuteční 
9. října pravděpodobně přímo v Poslanecké sněmovně. Akce navazuje i na diskuze kolem materiálu Strategie správy spektra, který připravil ČTÚ a který prošel a prochází důsledným připomínkováním, s řadou rozporů a současně i mediálních a politických aktivit…. 

Podobně jako v případě “propagace” vysílání v DVB-T2 je problematika v médiích provázena řadou záměrných i náhodných dezinterpretací až novinářských PR manipulací.

Prezentaci s názvem blízkým tématu připravovaného semináře lze najít například  i na letošní jarní konferenci Sdělovací Techniky – Digitální milníky: 
Strategie udržitelného rozvoje terestrické platformy  (PhDr. Pavel Dvořák, CSc., člen Rady, ČT)

Zobrazit   Sdílet
Zdeněk Duspiva 4. 9. 2014, 20:47

Evropská ochrana pásma UHF pro televizi by mohla být až do roku 2020, možná i déle


Končící místopředsedkyně Evropské komise Neelie Kroesová představila  počátkem letošního září zprávu (PDF) bývalého eurokomisaře Pascala Lamyho o tom, jak co nejefektivněji využívat kmitočtové pásmo Ultra High Frequency (UHF) (700MHz)  v období nadcházejících deseti let.

Ve zprávě se mj. uvádí, že není bezprostředně nutné v rámci Evropy využít tyto kmitočty pro bezdrátové širokopásmové připojení.Současně se také navrhuje stanovit lhůtu kolem roku 2020 tak, aby se dobře připravil případný plán přechodu a dosáhlo se snížení potenciálních finančních a provozních nákladů s tím spojených. Pascal Lamy současně  navrhl tzv. 2020-2030-2025″ vzorec -s cílem umožnit, aby Evropasplnila cíle Digitální agendy při postupném vyhodnocování vývoje“. Základní ochrana vysílání by měla být obecně až do roku 2030.


Zpráva vychází z činnosti tzv. High Level Group pro digitální agendu, složené ze zástupců  evropských televizních stanic, provozovatelů sítí, mobilních společností atechnologických  sdružení. Skupina se rovněž shodla na tom, aby klíčovým prostorem pro pozemní televizní vysílání a hlavní distribuční platformou bylo využívání 470 – 694 MHz. Pro mobilní sítě bude nezbytné získat další úseky kmitočtového spektra, ale zatím nedošlo ke shodě kde a v jakém rozsahu…

Komisařka  Kroesová rovněž oznámila nová pravidla pro harmonizaci zmíněného kmitočtového  pásma spektra. O všem poměrně zásadně rozhodne ale spíše World Radiocommunication Conference 2015
K tématu doporučuji prezentace z jara 2014:
Pásmo UHF – fakta a mýty 
Ing. Petr Zeman, ředitel odboru mezinárodních vztahů a strategií, ČTÚ 

DD2 z pohledu mezinárodních institucí a sousedních států
Ing. Čeněk Pavelka, CSc., vedoucí oddělení kmitočtového inženýrství, ČMI

Zobrazit   Sdílet
Zdeněk Duspiva 26. 8. 2014, 08:17

DATA – český mediální trh 2008 – 2014

Kdyby zájem o žánry tištěných periodik přesně odrážel koníčky, kterým se Češi věnují, dalo by se ve zkratce říci, že čím dál víc vaříme, jíme a vysedáváme u televize. Naše zájmy se zužují, ze zorného pole se nám vytrácí sport, informační technologie, ale i bydlení, zahrada a životní styl. Pozvolna nás začíná bavit cestování a příroda, ne však více než bydlení nebo automobilismus. Už nás příliš nebaví ani bulvár.

Pojďte se s námi podívat, co se odehrálo na českém mediálním trhu za uplynulých šest let. Roztřídíme-li ho podle jednotlivých kategorií na deníky, jejich pravidelné tématické přílohy, dále týdeníky a měsíčníky zaměřené na životní styl, sport, hobby, vaření, bydlení, informační technologie a další, zjistíme, že jediné čtyři kategorie, jimž od roku 2008 stoupla čtenost, jsou periodika o vaření (24 %), televizní program (12 %), levnější společenské časopisy (4,2 %) a časopisy zaměřené na cestování a přírodu (2,3 %). V nejobecnější rovině mírně roste zájem o tak zvané spotřebitelské časopisy poskytující běžný servis od tipů na levnější nákupy po doporučení vybraných pořadů v televizi.

Podle odhadů čtenosti, které pravidelně prování Unie vydavatelů, zaznamenaly všechny zbývající porovnávané kategorie od roku 2008 značný propad ve čtenosti, zejména pak periodika zaměřená na informační technologie (- 66 %), ekonomické časopisy (- 63 %), časopisy zacílené na sport (- 58 %), na zahradu a hobby (- 51 %) a na ženy (- 43 %). Klesá zájem o časopisy pro ženy i pro muže, o bulvár i o seriózní žurnalistiku v celostátních denících. Propadají se lifestylové a hobby časopisy.
zdroj Datová žurnalistika

Zobrazit   Sdílet
Zdeněk Duspiva 19. 8. 2014, 17:51

O DABu na jihu Čech a ve vysílání ČRo…

Český rozhlas České Budějovice začal vysílat v digitálním multiplexu DAB

Český rozhlas České Budějovice mohou nově posluchači přijímat v jihočeském a západočeském rozhlasovém éteru také v digitálním multiplexu DAB. Zkušební vysílání Českého rozhlasu České Budějovice bylo zahájeno 5. srpna prostřednictvím systému DAB+ v multiplexu společnosti RTI cz. Digitální vysílání umožňuje vyšší kvalitu rozhlasového příjmu bez šumu a rušení. 

Na tomto přístroji přijmete analagové i digitální vysílání - Foto: Miroslav TichákV jižních Čechách je možné z vysílače Kluk nedaleko Českých Budějovic naladit sedm stanic. Programová nabídka multiplexu RTI cz v DAB nabízí kromě Českého rozhlasu České Budějovice ještě poslech Radiožurnálu, Českého rozhlasu Plzeň a čtyř soukromých stanic. Digital Audio Broadcasting (DAB) je digitální technologie pro plošné vysílání rozhlasových stanic. Způsob šíření signálu digitálního rozhlasu DAB podobný jako u digitální televize DVB-T. Podobně jako DVB-T umožňuje digitální rozhlasové vysílání DAB v rámci jednoho multiplexu vysílat několik desítek stanic. Pro poslech digitálního rozhlasového vysílání je zapotřebí vlastnit DAB radiopřijímač. 
„Český rozhlas České Budějovice se stal teprve druhou regionální stanicí Českého rozhlasu, kterou lze poslouchat v DAB multiplexu ve vysoké zvukové kvalitě s možností přenosu doplňkového textu či obrázku,“ uvádí vedoucí provozu ČRo ČB Petr Šimek. 

Tématu digitálního rozhlasového vysílání DAB se ve vysílání Českého rozhlasu České Budějovice věnoval pořad Host Fontány – Záznam pořadu je k poslechu od času 27:10 zde 
( ředitel Českého rozhlasu České Budějovice Zdeněk Duspiva a provozní ředitel RTI Roman Kropáček). 

Mapy pokrytí a aktuální informace pro příjem digitálního rozhlasu najdete na webu www.rozhlas.cz/digital a www.rticz.com

Zobrazit   Sdílet
Zdeněk Duspiva 4. 8. 2014, 09:53

LTE 40x dražší než digitální rozhlas DAB +


LTE 40x dražší než digitální rozhlas DAB +

Poslední dny se řada mediálních serverů předhání s informací o přílišné nevýhodnosti systému LTE pro šíření televizní a rozhlasového vysílání. Přitom tato informace není nová, jak ukazují závěry analýz z loňského roku nebo poslední červnová německá studie.

Nejaktuálnější informace, která je obsahem většiny dnešních zpráv, vychází z Technického reportu č.7 evropské vysílací unie (EBU) a je k dispozici v pdf zde. Původní informace a data je možné projít například i ve studii  z loňského z listopadu 2013 ze Švédska (operátor Teracom) a následné kompletace v tzv. Bílé Knize z března 2014. Rovněž podle  aktuálního červnového  výzkumu, provedeného Prof Dr. Guntherem Friedlem (TUM School of Management), který si objednaly Bayerische Landeszentrale für neue Medien (BLM) a Bayerischer Rundfunks (BR), se ukazuje značný rozdíl mezi perspektivními technologiemi pro šíření rozhlasového vysílání – „pozemní rádio šířené výhradně prostřednictvímsítí LTE by bylo asi 40krát dražší než přenos přes DAB +“.

Za pozornost stojí i  informace EBU o oblíbených mýtech kolem kmitočtového spektra. I proto vznikl tento materiál EBU coby informační list o kmitočtovém spektru, které řeší právě vztahy a nejasnosti mezi zájmy provozovatelů (operátor) a nové technologických sítí. Přirozeně to souvisí s nadcházející světovou konferencí WRC 2015, která velmi pravděpodobně potvrdí nové přerozdělení kmitočtového spektra, mírně na úkor tradičních forem šíření audiovizuálního obsahu (týká se to necelé poloviny z 250 miliónů televizních diváků…).

Nový informační listke spektru odhaluje společné mýty, kterými se ohánějí dvě hlavní strany kmitočtových sporů  - včetně toho, že mobilní operátoři vyžadují větší část pásma UHF (470-862 MHz)V posledních letech v souvislosti s novými technologiemi výrazně vzrostla poptávka pofrekvencích rádiového spektra. Tyto nové technologie zahrnují kromě televizního vysílání především mobilní služby, Wi-Fi připojení k internetu i satelitní komunikaci. Výsledkem je, že regulační orgány se potýkají s problémemalokace tohoto omezeného zdroje a složitě hledají kompromisy pro všechny zúčastněné subjekty. Navíc je nutné zajistit, aby technologicky konkurenčníaplikace nebyly mezi sebou v rozporu, resp. se vzájemně nerušily.
V rámci diskuze o budoucnosti využití spektra se proto přirozeně objevuje řada nepravd, nepřesností a s tím i množství „nátlakových“ mediálních a lobbistických aktivit, a to i v souvislosti s dokončováním materiálu Strategie správy spektra, která by měla v průběhu srpna zamířit na jednání české vlády.

Zobrazit   Sdílet
Zdeněk Duspiva 1. 8. 2014, 14:15

Do DVB-T2 pozvolně a po roce 2021


Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) ve své gesci řeší tematiku budoucího přechodu na nový digitální standard vysílání rozhlasu a televize označovaný jako DVB—T2. Dnes proto odeslalo odpovědi na dotazy pracovní skupiny v rámci Radio Spectrum Policy Group (RSPG), což je poradní orgán Evropské komise. Dotazník se týká využití pásma 700 MHz, které je nyní využíváno převážně k terestrickému (zemskému) televiznímu a radiovému vysílání.
MPO ve svém stanovisku pro RSPG zdůraznilo, že jakékoli faktické kroky k přechodu na nový digitální standard DVB—T2 nebudou realizovány před rokem 2021. Současný digitální standard DVB—T bude nicméně funkční ještě několik dalších let. 
MPO přitom zásadním způsobem zohledňuje skutečnost, že nadpoloviční většina českých domácností je dosud odkázána na stávající terestrické vysílání a překotná změna, kterou nikdo ze zemí EU nerealizuje, by znamenala velké investice z rodinných rozpočtů do nových přijímačů. Proto MPO s dotčenými orgány a institucemi připraví takový postup, při kterém budou veškeré změny spojené s přechodem na digitální standard DVB—T2 naplánovány tak, aby občané ČR měli volbu souběhu stávajících a nových technologií a možnost rozhodnout se pro nové technologie svobodně na základě využívání více televizních a rozhlasových kanálů a programů. To bude spojeno také s motivací výrobců a prodejců spotřební elektroniky, kteří posléze nabídnou na trhu nejnovější televizní a rozhlasové přijímače. 
Nadpoloviční většina českých domácností je dosud odkázána na stávající terestrické vysílání a překotná změna, by znamenala velké investice z rodinných rozpočtů do nových přijímačů.

Zobrazit   Sdílet
Zdeněk Duspiva 30. 7. 2014, 07:26

Kdy půjdou evropské peníze na rozvoj broadbandu i u nás?


Vláda schválila Operační program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost 2014 – 2020
Kabinet na svém zasedání v pondělí 14. července projednal a usnesením č. 581 schválil Operační program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost (OP PIK). Jedná se o základní programový dokument Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) pro čerpání finančních prostředků z Evropského fondu pro regionální rozvoj v programovém období kohezní politiky EU 2014 až 2020. 
Prioritní osa 4 schváleného operačního programu se zaměřuje na rozvoj ICT a vysokorychlostních přístupových sítí k internetu, např. investiční priorita 1 této prioritní osy se týká „rozšiřování širokopásmového připojení a zavádění vysokorychlostních sítí a podpory zavádění vznikajících technologií a sítí pro digitální hospodářství“. 
OP PIK byl 15. července oficiálně předložen Evropské komisi k posouzení. Předpokládá se, že vyjednávání s EK bude dokončeno v posledním čtvrtletí letošního roku. Termíny vyhlášení prvních výzev se budou odvíjet od průběhu a výsledků těchto jednání. (VIA ICTUNIE.cz, více  najdete ZDE.)

Zobrazit   Sdílet
Zdeněk Duspiva 30. 7. 2014, 05:02

"Jak do starých přístrojů značky Tesla dostat signál – Jednoduše, přes set-top box!

Pouť sbírky byla docela složitá, putovala přes několik meziskladů, poslední nejzajímavější úložiště bylo v historické budově rozhlasového vysílače v Poděbradech. „Jenže po privatizaci českých radiokomunikací jsme ji museli opustit. V roce 2003 se nám podařilo zakoupit bývalou sýpku v Třešti,“ popisuje strasti sbírky Historického radioklubu československého Jiří Šťastný. 
Stěhování a přestavba za tři měsíce 
Na stěhování a částečnou úpravu zemědělské sýpky měl Radioklub pouze tři měsíce. „Stěhování proběhlo strašně rychle. V té budově vysílače v Poděbradech jsme demontovali všechny exponáty, naložili jsme je na kamiony a ty se během dne asi pětkrát otočily.“ 
První výstava proběhla na nádražním peronu místního nádraží v rámci Parního léta v roce 2005. „Na školní lavice jsme dali bílé ubrusy a vystavili jednotlivé radiopřijímače a nějaké televize, tím jsme zahájili naši výstavní činnost,“ usmívá se Jiří Šťastný.  
Tesla je jediný podnik, který má tak velké muzeum 
Sbírka je svým rozsahem jediná ve střední Evropě. „Žádný podnik nemá takovou sbírku. Tesla byl obrovský podnik s velkým výrobním sortimentem. Shromáždit všechny jeho výrobky je nesmírně náročné. Jak časově, tak prostorově. 
Jiří Šťastný se pokusil v krátkosti popsat, co vše Tesla vyráběla a co vše se snaží členové Historického radioklubu československého uchovat pro příští generace. „Tesla měla výrobní program od těch nejmenších, základních součástek, přes spotřební elektroniku, různé radiopřijímače, magnetofony , přes různé měřící přístroje, vysílače až po různé vojenské přístroje a podobně.“ 
Na začátku jsem byl radioamatér, teď jsem i sběratelem 
Jiří Šťastný je vášnivý radioamatér, proto má v expozici nejradši středovlnný rozhlasový vysílač z padesátých let. „Má označení SRV3/B. Je to krásný kousek. Tenhle sloužil na vysílacím středisku kousek od Liberce, byl ve vysílací budově. Běžný člověk k němu nepřišel, tak je pro návštěvníky opravdu zajímavý.“ 
Pan Šťastný je díky Radioklubu už i sběratel radiopřijímačů a televizorů. „Sběratelství je věc krásná, ale vysoce nakažlivá. Svoji sbírku mám zatím v rodinném domku. První kousek jsem dostal jako dárek před dvaceti lety. Některé jsou částečně funkční.“ 
Velmi častá otázka návštěvníku se týká toho, jak se jim daří do starých přístrojů značky Tesla dostat signál: „Jednoduše, přes set-top box,“ stručně popisuje Jiří Šťastný. 
Historický radioklub československý exponáty zachovává v původním stavu. „Bez zásahu a bez toho, aby hrály. Pokud dostaneme funkční přístroj na původních součástkách a hraje, tak to tam necháme. Samozřejmě máme několik exponátů, které nejsou vzácné, tak je opravíme.“ 
Naše exponáty hrály ve Vyprávěj 
Některé exponáty, které jsou k vidění v třešťské expozici, si zahrály v televizním seriálu Vyprávěj a také v dokumentárním cyklu Retro. Expozice v Třešti je rozdělena na dvě části, v jedné jsou k vidění domácí elektroniku, se kterou se lidé běžně setkávali v domácnostech, ta druhá je věnována těžké radiotechnice. 

Zobrazit   Sdílet
Zdeněk Duspiva 26. 7. 2014, 18:03

Končící eurokomisařka pro digitální agendu: „Ke skutečně jednotnému trhu máme evidentně stále daleko,"

Evropská komise  zveřejnila zprávu o telekomunikačním trhu a regulaci v tomto odvětví v EU (PDF). Zpráva se věnuje období let 2012–2013. 
Hlavní závěry zprávy: 
  • příjmy odvětví v roce 2013 opět poklesly, investice však začínají růst,
  • s narůstající popularitou internetové telefonie (VoIP) klesá zájem o využívání tradičních telefonních služeb,
  • rychle narůstá objem datových přenosů,
  • v EU jsou ceny hlasového volání do mobilní sítě a datových služeb vyšší než v USA, zatímco USA vykazuje vyšší míru používání mobilních služeb, což vede k vyššímu „průměrnému výnosu na jednoho uživatele“ v USA,
  • cíl na rok 2012 pro udělení konkrétních pásem spektra splnily pouze Dánsko, Německo, Lotyšsko a Malta. 21 členských států nakonec cíl v roce 2013 splnilo, zpožděné přidělení pásma 800 MHz však výrazně zpomalilo zavádění mobilních služeb 4G v celé EU,
  • doba potřebná k získání povolení k zavádění nových sítí se pohybuje od několika dní po několik let podle toho, kde v EU se síť buduje. Většina orgánů stále nepovoluje podávání žádostí v elektronické formě.

Zpráva za ČR je zde (PDF)

Zobrazit   Sdílet
Zdeněk Duspiva 21. 7. 2014, 08:48

Novela zákona o reklamě má upřesnit pravidla pro “předvolební reklamu“


Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů , předkládá do meziresortu Ministerstvo průmyslu a obchodu. Jde o materiál, který je součástí schválený v Plánu legislativních prací vlády na zbývající část roku 2014, schváleného usnesením vlády č. 165 ze dne 12. března  2014.


Hlavním cílem návrhu je odstranit nedostatky v transpozici směrnice Evropského parlamentu a Rady 2005/29/ES ze dne 11. května 2005 o nekalých obchodních praktikách vůči spotřebitelům na vnitřním trhu do zákona o regulaci reklamy. Nedostatky v transpozici vytkla České republice Evropská komise z  27. ledna 2014, kdy zaslala ČR formální upozornění (výzvu). Komise České republice vytýká zejména právní úpravu, která přesahuje rámec maximální harmonizace směrnice. Na základě výtek Komise přislíbila Česká republika vypuštění namítaných ustanovení ze zákona o regulaci reklamy, což se děje právě předkládaným návrhem.

Návrhem se dále adaptuje zákon o regulaci reklamy na část nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1169/2011 ze dne 25. října 2011 o poskytování informací o potravinách spotřebitelům. Uvedené nařízení se stává na území Evropské unie přímo použitelným k 13. 12. 2014, proto je třeba  zákon o regulaci  reklamy upravit tak, aby přímému použití nic nebránilo, aby porušení povinností podle nařízení bylo sankcionovatelné a zároveň je třeba zrušit úpravu, která plynula z nyní rušené směrnice ke značení a reklamě potravin. Návrhem se dále přenášejí dozorové pravomoci k reklamě na potraviny obsahující výživové nebo zdravotní tvrzení nebo obsahující v rozporu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1169/2011 o poskytování informací o potravinách spotřebitelům zavádějící informace z krajských živnostenských úřadů na Státní zemědělskou      a potravinářskou inspekci. Důvodem je zajištění efektivnějšího výkonu státní správy na tomto úseku.

Návrhem se odstraňují i neprovázanosti nebo nepřesnosti stávající právní úpravy, a to zejména s ohledem na požadavky praktického užití zákona orgány dozoru. Upravuje se např. ustanovení týkající se tzv. volební reklamy tak, aby bylo v praxi aplikovatelné, dále se uvolňují pravidla pro reklamu na činnosti v pohřebnictví, upřesňují se některé definice a v návaznosti na předchozí změny se upravuje správní trestání.

                       
Zákon stanovuje podnikateli různé povinnosti podle toho, zda je zadavatelem, zpracovatelem nebo šiřitelem reklamy. Pokud zpracovatel zpracuje reklamu pro vlastní potřebu, stává se de facto také jejím zadavatelem. Tato skutečnost nebyla v zákoně výslovně uvedena, byť v praxi ve většině případů zpracovatel automaticky plní ve vztahu k vlastní reklamě povinnosti zadavatele. Pro jednoznačnost právní úpravy a odstranění případných aplikačních problémů se navrhuje doplnit stávající právní úpravu o výslovné určení, že za zadavatele reklamy bude považována i osoba, která zpracuje reklamu pro vlastní účely.

Navrhované úpravy označuje předkladatel jako „vyžádané aplikační praxí a  odstranění nepřesností zákona vzniklých předchozími novelizacemi..“

Návrh řeší hlavní problémové okruhy:

Problematika „volební reklamy“
V rámci volební kampaně se vyskytují oznámení týkající se jednotlivých kandidátů či politických stran. Pro posouzení relevantnosti těchto oznámení je nezbytné, aby jejich adresát byl informován o tom, kdo si toto sdělení objednal, tedy o zdroji tohoto sdělení. Absence této informace je nežádoucí, neboť adresát oznámení bude hodnotit jiným způsobem informaci, kterou prohlašuje konkrétní kandidát sám o sobě, než tu, kterou poskytne např. jeho konkurent.

V současné době je sice anonymní reklama týkající se voleb zakázána, avšak toto ustanovení je v praxi neaplikovatelné – viz část 1.3.C, C.1 (str. 6-7), na což upozornila v rámci konzultace většina krajských živnostenských úřadů, které v roce 2013 řešily 21 podnětů ohledně anonymní reklamy týkající se voleb.

Reklama na činnosti v pohřebnictví
Pohřebnictví je specifickým druhem podnikatelské činnosti. Reklamu na pohřebnictví je třeba regulovat s přihlédnutím ke specifikům této činnosti a měla by být omezena s ohledem na zachování etických zásad a piety.

Úprava definice zadavatele reklamy a upřesnění stávajících povinností
K efektivnímu výkonu kontrolní činnosti a vedení správního řízení je často třeba zajistit součinnost osob, které disponují informacemi a údaji pro výkon dozoru nezbytnými. Je třeba, aby osoby, které těmito informacemi disponují, je uchovávaly po dobu, v níž je možné zahájit správní řízení, a poskytly je, i vzhledem k možnosti promlčení správního deliktu a k účinnosti uložené sankce za spáchání správního deliktu, v co nejkratším čase. Důsledkem těchto obtíží může být až nemožnost postihnout reklamu, která je v rozporu se zákonem.

Nedostatky správního trestání
V zákoně o regulaci reklamy je v některých případech za správní delikt označeno jednání, za něž podle tohoto zákona daný subjekt neodpovídá, a naopak za porušení některých povinností, které subjekty podle tohoto zákona mají, není stanovena sankce a jsou tedy nepostižitelné.

Neefektivita dozoru nad reklamou 


Materiál je k dispozici  pod PID KORN9M2GYHDU v EKLEPu

Zobrazit   Sdílet
Zdeněk Duspiva 9. 7. 2014, 18:53

Návrh zákona o Českém rozhlasu míří se souhlasem vlády do Sněmovny

Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 484/1991 Sb., o Českém rozhlasu, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, pčředložený ministrem kultury, schválila na dnešním zasedání česká vláda (č.j. 599/14 – bod 13 schůze vlády 2.7.2014). Návrh byl vypracován v souladu s platným Plánem legislativních prací vlády na rok 2014.

Cíl návrhu zákona
 Obecným cílem návrhu zákona je uspokojit potřeby posluchačů rozhlasového vysílání, ze strany Českého rozhlasu pak vytvořit optimální mix formátů stanic tak, aby Český rozhlas plnil zákonem daný úkol poskytovat kvalitní veřejnou službu. Konkrétním cílem je pak dostatečné pokrytí posluchačů signálem v pásmu velmi krátkých vln (dále jen “VKV”) a umožnění příjmu stanice mluveného slova vysílané Českým rozhlasem širšímu okruhu posluchačů.

Návrhem se následně bude zabývat Poslanecká sněmovna a následně Senát.
————————————————————————————–

Hlavním účelem navrhované právní úpravy je vytvořit změnou zákona o Českém rozhlasu podmínky pro rozšíření možností příjmu stanice mluveného slova Českého rozhlasu, Českého rozhlasu Plus v pásmu velmi krátkých vln. Tato stanice posluchačům kromě zpravodajství přináší náročnější publicistiku a vzdělávací pořady zejména v oblasti vědy.  V současné době stanice Český rozhlas Plus vysílá v Praze a okolí na 92,6 MHz v době 6:00-10:00 a 17:00-20:00. Po celý den pak stanice vysílá ve všech digitálních sítích, na internetu i na většině chytrých mobilů a v pásmu středních vln po celé České republice od 16.00 do 24.00 hodin na kmitočtech 639, 954 a 1332 kHz. Navrhovaná právní úprava tak umožňuje Českému rozhlasu výrazně zkvalitnit naplňování veřejné služby v oblasti rozhlasového vysílání.

Připojeným návrhem změny zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, se napravují legislativně technické nedostatky jeho novelizace zákonem č. 496/2012 Sb., mění se termín předkládání Výroční zprávy Rady pro rozhlasové a televizní vysílání Poslanecké sněmovně, a pro stanici Český rozhlas Plus se zakotvuje zákaz zařazování reklamy a teleshoppingu.

 Návrh zákona byl prostřednictvím elektronické knihovny Úřadu vlády e-KLEP dne 14. dubna 2014 postoupen do meziresortního připomínkového řízení připomínkovým místům určeným podle legislativních pravidel vlády se lhůtou pro sdělení připomínek do 15. května 2014.
Připomínky nebo sdělení, že k předloženému návrhu zákona připomínky nemají, zaslala všechna oslovená připomínková místa.Návrh zákona byl na jednání vlády po vypořádání meziresortního připomínkového řízení předložen bez rozporu.   

- – - – - – - – - – - – - – -  – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – -

Tabulka 1: Podíl veřejnoprávního rozhlasového vysílání v jednotlivých evropských zemích na rozhlasovém trhu příslušných zemí:



2004
2008
2012
Švýcarsko – italská část
83,0
84,0
82,0
Dánsko
68,0
69,0
77,3
Rakousko
81,0
78,0
75,0
Švédsko
63,6
62,7
68,9
Norsko
60,0
68,0
66,0
Švýcarsko – francouzská část
63,0
65,0
66,0
Švýcarsko – německá část
66,0
68,0
65,0
Belgie – V
76,5
64,0
60,6
Velká Británie
53,7
55,6
54,7
Německo
56,1
57,1
53,9
Finsko
50,0
52,0
53,0
Belgie – F

31,6
33,8
Estonsko
38,7
35,5
32,7
Nizozemí
29,3
30,1
32,3
Slovensko

27,2
31,0
Irsko
40,3
33,9
30,0
Maďarsko
21,3
24,1
27,1
Francie
22,9
20,3
23,1
Česká republika
27,2
23,0
21,2
Portugalsko
10,7
11,9
9,0
Španělsko

5,9
7,6
Srbsko

10,3
6,6


Zobrazit   Sdílet
Zdeněk Duspiva 22. 6. 2014, 15:20

Start digitálního rozhlasu DAB ve Francii – zatím bez euforie

Podle plánu bylo ve Francii 20. června 2014  zahájeno “řádné digitální pozemní rozhlasové vysílání” v systému DAB v III. televizním kmitočtovém pásmu a to zatím v oblastech velkých aglomerací (Paříž,Nice a  Marseille). V Paříží je k dispozici v této chvíli 6 digitálních multiplexů, ve dvou zbývajících vždy po 4 sítích.

Podle francouzsských médiích je chybou, že na startu nejsou hlavní velká rádia. Šéf rozhlasové skupiny v rámci regulátora CSA Patrice Gélinet vyzval zástupce hlavních rozhlasových skupin, aby se do projektu aktivně zapojili a podpořili nové malé stanice.

Sdružení nezávislých rádií Le SIRTI zase vyzvalo vládu, parlament a další instituce vč. komerčních a veřejnoprávních stanic aby podpořili rozvoj nezváslého vysílání v digitální formě. Ve výběru digitálních rádií je například -Radio FG,Sud Radio , Voltage, TSF Jazz, Ouï FM,  Nova,  Latina, MFM, Radio Notre Dame a další.

Celý  proces digitalizace rádia ve Francii je od počátku provázen spory, když například rozhlasová skupina NRJ ((NRJ, Chérie FM, Rire & Chansons en Nostalgie) považuje rozhodnutí regulačního orgánu CSA o udělení 175 licencí (v PDF) a spuštění digitálního  pozemního rozhlasu za protiprávní, protože tam jsou zastupujících právníků ekonomické a právní nejistoty. Navíc je kritizován fakt, že rozhodnutí nepředcházela veřejná konzultace jak je obvyklé v jiných případech. Výhrady ke zvolenému systému mají i skupiny Lagardere,NextRadio TV či RTL, které ještě před 2 lety projekt ve FRancii aktivně podporovaly.

Zobrazit   Sdílet
Zdeněk Duspiva 19. 6. 2014, 15:09

Více času na připomínky ke Strategii využití kmitočtů

ČTÚ prodloužil termín pro zaslání připomínek k návrhu Strategie správy rádiového spektra. Český telekomunikační úřad prodloužil termín pro zaslání připomínek k návrhu Strategie správy rádiového spektra. Připomínková místa se k návrhu mohou vyjadřovat až do 1. července 2014.
 Dokument na začátku června projednala Rada Českého telekomunikačního úřadu a předložila do meziresortního připomínkového řízení. „Jedná se o koncepční materiál s vlivem do všech odvětví. Domnívám se, že prodloužení termínu pro uplatnění připomínek přispěje k jeho hodnotnějšímu projednání,“ uvedl předseda Rady ČTÚ Jaromír Novák.
Strategie správy spektra definuje opatření, která napomohou podpoře a rozvoji vysokorychlostního přístupu k internetu, rozvoji digitálního televizního a rozhlasového vysílání a zvýšení efektivity a flexibility využití spektra. Jednotlivé materiály zaslané do meziresortního připomínkového řízení jsou zde.

Zobrazit   Sdílet
Zdeněk Duspiva 19. 6. 2014, 14:35

Sněmovna schválila výroční Zprávy České televize a Českého rozhlasu za rok 2013 a další zprávy

Poslanecká sněmovna dnes na svém zasedání schválila i na základě doporučení garančního Volebního výboru výroční zprávy ČT a ČRo.
Stenozáznam rozpravy je zde.

Hlasování ke zprávě ČRo  č. 145, přihlášeno 103 poslankyň a poslanců, pro 77, proti 2, návrh doprovodného usnesení i usnesení byl přijat. 

Sněmovna odsouhlasila i další mediální zprávy, vč. 2 Zpráv o činnosti RRTV ( 90. Zpráva o činnosti Rady pro rozhlasové a televizní vysílání a o stavu v oblasti rozhlasového a televizního vysílání a v oblasti poskytování audiovizuálních mediálních služeb na vyžádání za rok 2012 /sněmovní tisk 130/ Zpravodaj Poslanec Martin Komárek
Zpráva o činnosti Rady pro rozhlasové a televizní vysílání a o stavu v oblasti rozhlasového a televizního vysílání a v oblasti poskytování audiovizuálních mediálních služeb na vyžádání za rok 2013 /sněmovní tisk 131/)

Zobrazit   Sdílet
Zdeněk Duspiva 30. 5. 2014, 20:22

10 otázek pro Petera Duhana / Ten questions for Peter Duhan

EBU PROJECT – Ten questions for Peter Duhan (Director General, Czech Radio)

Posted by Amelie Rossignol May 27, 2014
I believe that the number of listeners will grow because in my opinion people will start to realize more and more just how important public service media are in their lives.” P. Duhan, Director General, Czech Radio

Peter Duhan has been Director General of Czech Radio since 2011. Previously, between 1991 and 1992, he was the Director General of the now defunct Czechoslovak Radio.
During a long and distinguished career, Mr Duhan has held a number of high profile editorial and leadership roles, in both television and radio.

PDuhan.jpg
1. Describe your job in as close as possible to 10 words.
In thirteen verbs: direct, decide, order, evaluate, supervise, provide, suggest, monitor, consult, contact, dismiss, listen – and listen to the stations, too.

2. How would your colleagues describe you?
That man with a pipe, who is quite strict but also fair, kind and communicative and there’s a tobacco scent around him.

3. What are you reading at the moment?
A great book, Meister Eckhart & Medieval Mysticism by the Czech author Jan Sokol. For me, Eckhart is the super star of medieval thinkers.

4. What is your favourite radio programme?
“Twenty minutes with Martin Veselovský” on Czech Radio – Radiožurnál, for the uncompromising nature of the presenter, the uneasiness of the politicians, and our original radio production.

5. What is your favourite smartphone or tablet app?
The application with Czech Radio streams (iRadio CR). Wherever there is a wireless available, this app always gives me quick access to the broadcast of all our stations including the digital ones. I also use the app CR News on my iPad.

6. Facebook or Twitter?
Twitter, because unlike Facebook it does not filter the newsfeed of the accounts I follow. Occasionally I log into Facebook.

7. How important is social media in your life outside the office?
In my private life I prefer personal meetings. Social media mostly represent a business tool for me. Thanks to them I can keep an eye on the responses from the public to our broadcast, as well as on topics that are currently hot in Czech society.

8. What’s the best idea that you ever had?
Having children. Job-wise: launching a talk radio station.

9. What’s the biggest mistake that you ever made in your professional life?
Having let myself be talked into having two business cell phones.

10. How will people consume media 10 years from now?
Last November we asked the listeners of Czech Radio a similar question in a project called Česko 2023 (in 2023 Czech Radio will celebrate 100 years of launching a regular broadcast). Almost eight thousand of them answered and most of them agreed that there would be no radical changes ahead.
For instance: public service radio will not lose its listeners and the number of them will stay the same in the Czech Republic, that is 2.5 million weekly listeners. However, I believe that the number of listeners will grow because in my opinion people will start to realize more and more just how important public service media are in their lives.
Only public service media can offer completely balanced and objective information and deliver non-mainstream content.

Zobrazit   Sdílet
Zdeněk Duspiva 29. 5. 2014, 03:02

Členem Rady ČTÚ byl jmenován bývalý šéf ÚOHS Josef Bednář

Vláda ve středu jmenovala nového 5.člena Rady ČTÚ. Stal se jím Josef Bednář, který kdysi jako první  stál v čele Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.

Předsedou rady ČTÚ je Jaromír Novák, dalšími radními jsou Pavel Dvořák, Ondřej Malý a Ondřej Filip ( a nikoliv náměstek předsedy rady Marek Ebert, jak chybně uvádní ihned.cz).

Zobrazit   Sdílet
Zdeněk Duspiva 24. 5. 2014, 20:44

Nová evropská filmová strategie

Nová evropská filmová strategie by měla podpořit kulturní rozmanitost a konkurenceschopnost v digitální éře. Podle údajů EK  téměř2/3 filmů uváděných v kinech v EU pochází z Evropy, ale přitom se prodá jen cca  třetina celkového počtu vstupenek.  
I přes fakt, že se počet filmů vyrobených v Evropě zvýšil z přibližně 1100 v roce 2008 na 1300 v roce 2012, je většina evropských filmů promítána pouze v zemi, ve které byly vyrobeny, a jen zřídka jsou distribuovány do zahraničí. 
Nová strategie EU , kterou najdeme pro ZDE (evropský film v digitální éře PDF  EN)“ by měla tento problém řešit…

„Nejdůležitější, a to nejen z hlediska hospodářského, ale také pokud jde o rozmanitost, je zlepšit mezinárodní distribuci evropských filmů,” uvedla Androulla Vassiliou, komisařka pro vzdělávání, kulturu, mládež a mnohojazyčnost. „Zároveň jde o jeden z cílů našeho dílčího programu Kreativní Evropa MEDIA a oblast, v níž přinášíme skutečnou přidanou hodnotu na evropské úrovni. Je však zjevné, že zvýšení počtu diváků, kteří sledují filmy vyrobené v Evropě, a zlepšení přeshraniční spolupráce si vyžádá větší úsilí. Těším se, že budu moci o této nové strategii v nadcházejících dnech vůbec poprvé promluvit se zástupci filmového průmyslu na filmovém festivalu v Cannes.“

Strategický dokument Komise přináší návrh, aby se veřejné financování více soustředilo na rozšíření publika evropských filmů a na podporu vývoje, propagace a mezinárodní distribuce. V současnosti se takřka 70 % veřejných prostředků využívá na výrobu filmů spíše než na rozšíření publika. Dokument dále doporučuje větší flexibilitu, pokud jde o to, jak a kdy jsou filmy promítány, jelikož stále stoupá popularita videa na vyžádání a stahování filmů.
Strategie podpoří novou formu dialogu – takzvané Evropské filmové fórum – vybízející k výměně nápadů, jak zvýšit vzájemnou doplňkovost vnitrostátních, regionálních a evropských politik v oblasti audiovizuální tvorby a jak reagovat na výzvy, jako je digitalizace a obtíže řady filmových společností při jejich úsilí získat financování.
Počínaje květnovou konferencí na filmovém festivalu v Cannes se budou fóra účastnit odborníci Evropské komise, členských států, národních a regionálních filmových fondů a další zástupci tohoto odvětví. Semináře, sběr údajů a mezinárodní výměna v rámci fóra budou podporovány prostřednictvím programu Kreativní Evropa
Základní údaje:
  • Evropské filmové fondy každoročně podpoří evropské odvětví audiovizuální tvorby částkou 2,1 miliardy eur (zdroj: Evropská audiovizuální observatoř, Veřejné financování filmových a audiovizuálních děl v Evropě). Tato částka zahrnuje přibližně 110 milionů eur ročně z podprogramu Kreativní Evropa MEDIA.
  • V roce 2012 bylo v EU vyrobeno přibližně 1 300 filmů, zatímco ve Spojených státech to bylo něco přes 800.
  • Pouze 8 % evropských filmů se promítne v kinech mimo EU.
  • V roce 2012 bylo 60 % filmů uváděných v kinech v EU evropské provenience, avšak pouze třetina vstupenek byla prodána na evropské filmy. Americká produkce pro srovnání představovala 20 % uváděných filmů a na počtu prodaných vstupenek se podílela 65 %.
  • Na distribuci se obvykle utratí méně než 10 % rozpočtu filmu.
  • Nejrozšířenější platformou pro sledování filmů zůstává televize. V roce 2011 bylo více než 40 % ze 122 000 celovečerních filmů vysílaných v televizi v EU evropské provenience (8 % tvořila národní produkce, 15 % bylo vyrobeno v jiných evropských zemích a takřka 20 % představovaly filmy, které vznikly v částečně či výlučně evropské koprodukci).
  • V roce 2012 zaznamenal trh s videem na vyžádání v Německu nárůst o 60 % a ve Francii o 15 %.
  • Průměrný rozpočet na výrobu filmu v EU osciluje mezi takřka 11 miliony eur ve Spojeném království či 5 miliony eur v Německu a ve Francii a 300 000 eur v Maďarsku a Estonsku. Průměrný rozpočet filmu vyrobeného ve Spojených státech je 15 milionů amerických dolarů (11 milionů eur).

Zobrazit   Sdílet
Zdeněk Duspiva 24. 5. 2014, 20:38

K autorskému právu v éře digitalizace….



Opatření č. 11 Strategie DIGI Česko 2.0.:Ministerstvo kultury ustaví a povede Pracovní skupinu pro aplikaci autorského práva v digitálním prostředí.

Termín pro realizaci tohoto opatření byl stanoven na 30. června 2013. Ke splnění tohoto úkolu, v intencích jeho bližšího rozvedení v textu kapitoly 5.1 Digitálního Česka 2, Ministerstvo kultury (dále jen „MK“) koncem června minulého roku oslovilo všechny subjekty i jednotlivce, kteří se podíleli na práci podskupiny pro autorské právo v rámci implementace původního dokumentu Digitální Česko 1. Subjekty a jednotlivci, kteří potvrdili svůj zájem na práci v nově ustavené pracovní skupině, MK pozvalo na 1. zasedání Pracovní skupiny pro aplikaci autorského práva v digitálním prostředí, které se konalo 9. ledna 2014

Na programu tohoto zasedání byla mj. vzájemná výměna informací členů pracovní skupiny o aktuálních zkušenostech z praxe a MK poskytlo účastníkům relevantní informace ze zahraničí. V rámci tohoto bodu proběhla i diskuze k předem zaslanému dokumentu, který MK zpracovalo z podkladů získaných Ministerstvem zahraničních věcí na základě průzkumu provedeného v zemích OECD k tématu legálních nabídek digitálního obsahu. Na uvedeném jednání pracovní skupiny byly rovněž formulovány konkrétní úkoly k naplnění jejího poslání, mj. zpracování přehledu o legálních nabídkách digitálního obsahu zejména v oblasti hudby, filmu a e-knih aj. dostupných v ČR.

Zobrazit   Sdílet
Zdeněk Duspiva 24. 5. 2014, 20:19

Vláda schválila Zprávu o plnění strategie Digitální Česko 2.0 a o naplňování Digitální agendy pro Evropu v ČR


Hlavní cíle stanovené dokumentem Digitální Česko 2:
a) posílení digitální ekonomiky odlišným regulačním přístupem s důrazem na samoregulační mechanizmy vzhledem ke specifičnosti internetového prostředí, které fakticky nezná hranice a na něž nelze pohlížet stejnou optikou jako na tradiční ekonomiku,
b) podpora rozvoje vysokorychlostních přístupových sítí k internetu umožňující přenosové rychlosti v souladu s cíli Digitální agendy 30 Mbit/s do roku 2020 pro všechny obyvatele a 100 Mbit/s minimálně pro polovinu domácností,
c) efektivní využití rádiového spektra ve prospěch koncových uživatelů, k čemuž má vést Strategie správy rádiového spektra,
d) zvyšování dostupnosti informačních a komunikačních technologií (dále jen „ICT“) pro všechny bez ohledu na lokalitu, sociální postavení nebo zdravotní postižení a podpora celoživotního vzdělávání za účelem posílení digitální gramotnosti,
e) svoboda přístupu k internetu,
f) přístup občanů prostřednictvím internetu k informacím generovaným veřejným sektorem,
g) podpora legální nabídky audiovizuálních služeb a zajištění rovnováhy mezi svobodou podnikání a svobodou šíření a přijímaní informací a ochranou osobních údajů,
h) garance pro obyvatele volně přijímat programy médií veřejné služby prostřednictvím zemského vysílání.

Tyto cíle jsou realizovány prostřednictvím 17 opatření, na jejichž plnění se podílí kromě MPO některá další ministerstva a orgány státní správy. Cílem této zprávy je tedy shrnout aktivitu provedenou v rámci jednotlivých opatření.      

—————————————-

Zpráva je členěna na dvě části. První část informuje vládu o plnění opatření aktualizované státní politiky v elektronických komunikacích Digitální Česko v. 2.0 a byla vládě předložena na základě usnesení vlády č. 203 ze dne 20. března 2013. Z této části vyplývá, že dosud nebyla provedena některá klíčová opatření státní politiky Digitální Česko 2 a u dalších opatření došlo ke zpoždění jejich plnění. Druhá část materiálu informuje vládu o aktuálním stavu plnění strategie Evropské komise Digitální agenda pro Evropu v České republice a má rovněž posloužit jako podkladový materiál pro Radu vlády pro konkurenceschopnost a informační společnost (RVKIS), která na základě výše zmíněného usnesení vlády společně s Ministerstvem průmyslu a obchodu převzala gesci pro koordinaci digitální agendy.

Vláda ve svém usnesení ministrovi Mládkovi uložila, aby do 30. června 2015 předložil další zprávu o plnění všech opatření aktualizovaného Digitálního Česka 2.

Zároveň bylo schváleným usnesením vlády uloženo předsedovi Rady vlády pro konkurenceschopnost a informační společnost ve spolupráci s ministrem průmyslu a obchodu předložit vládě do 31. prosince 2014 zprávu o  stavu realizace opatření Digitální agendy pro Evropu.

 
 Závěr a shrnutí
ČR aktivně podporuje cíle Digitální agendy, které považuje za hlavní nástroje pro zvýšení konkurenceschopnosti EU, rozvoje trhu, zvyšování nabídky služeb a ochrany spotřebitele. K cílům Digitální agendy se Česká republika přihlásila i v aktualizované Státní politice v elektronických komunikacích Digitální Česko v. 2.0 – Cesta k digitální ekonomice.
Na základě posouzení aktuálního stavu realizace jednotlivých opatření Digitální agendy v ČR se jeví jako vhodné, aby se RVKIS zaměřila na následující průřezové oblasti:
 
    a) koordinaci výzkumu a vývoje v oblasti ICT, neboť tato oblast má značný potenciál a koordinovaný přístup posílí efektivitu pozitivních dopadů na rozvoj informační společnosti a růst digitální ekonomiky,
     
    b) stanovení komplexní pozice ČR v oblasti koordinované podpory rozvoje moderních vysokorychlostních sítí elektronických komunikací v ČR bez ohledu na skutečnost, zda jsou určeny pro veřejnou správu nebo soukromou sféru,
 
   c) zlepšení normalizace v oblasti ICT prosazováním lepšího využívání norem a posílením interoperability prostřednictvím koordinace,
    d) zvyšování důvěry spotřebitelů ve využívání elektronického obchodování zejména s ohledem na bezpečnost online platebních systémů a kvalitu doručování zásilek.
Vzhledem k tomu, že danou problematiku je třeba i nadále sledovat a identifikovat případné problematické oblasti Digitální agendy, ve kterých hrozí, že ČR nedosáhne stanovených cílů, je vhodné, aby RVKIS ve spolupráci s MPO předložila vládě do 31. prosince 2014 zprávu o stavu realizace opatření Digitální agendy, jež jsou významná pro Českou republiku a návrh případných dalších opatření, která podpoří rozvoj informační společnosti a posílí růst digitální ekonomiky.

Zobrazit   Sdílet
Zdeněk Duspiva 21. 5. 2014, 20:54

Sněmovní podvýbor pro ICT začíná pracovat ….

Na posledním zasedání podvýboru pro ICT průmysl a eGovernment (pod Hospodářským výborem) v Poslanecké sněmovně ve čtvrtek 15. května vystoupil prezident ICT UNIE  Svatoslav Novák s přednáškou Klíčová témata ICT průmyslu v ČR
Dalšími vystupujícími byli hlavní architekt eGovernmentu a digitální šampion ČR Ondřej Felix, který přiblížil současný stav tuzemského eGovernmentu, nebo Alena Kučerová, náměstkyně Úřadu pro ochranu osobních údajů, jež prezentovala téma ochrany soukromí v kontextu nadnárodních společností.
 
Účastníci jednání byli informováni také o aktuálně projednávaných legislativních normách – zákoně o kybernetické bezpečnosti a novele zákona o elektronických komunikacích. Nechyběla ani diskuse k jednotlivým tématům.
 
Prezentace Svatoslava Nováka je ke stažení ZDE
Podvýbor pro ICT průmysl a eGovernment – info  ZDE.

Zobrazit   Sdílet
Zdeněk Duspiva 21. 5. 2014, 20:51

Strategie DIGI Česko 2.0 vyhodnocena a pokračuje….

Zpráva o plnění opatření aktualizované Státní politiky v elektronických komunikacích „Digitální Česko v. 2.0 – Cesta k digitální ekonomice“ a o naplňování Digitální agendy pro Evropu v ČR
č.j. 493/14
Předkládá: ministr průmyslu a obchodu
Výsledek jednání vlády 21.5.2014: Schváleno.

Zobrazit   Sdílet
Zdeněk Duspiva 20. 5. 2014, 21:11

Britská vláda uklidnila provozovatele digitálního televizního vysílání


Vláda Velké Británie potvrdilapodporu pro DVB-Tplatformu. Stanovisko tlumočil britský ministr komunikací Ed Vaizey na summitu DTG 2014. A potvrdil, že digitální terestrické vysílání nebude z éteru vytlačeno při reformě využití kmitočtového spektra.

Reagoval tak i na nedávné oficiální  obavy vyjádřené předsedkyní sdružení u Digital UK  CarolineThomson, která si stěžovala na přednost,  kterou podle ní dostávají  mobilní operátoři  ve snazším přístupu k uvolňovaným či dosud využívaným kmitočtům. K možnosti rušení terestrického TV vysílání  provozem LTE  bylo potvrzeno, že regulátor OFCOM provede důsledné měření i zhodnocení rizik, což by mělo vést k  minimalizaci případných dílčích negativních dopadů na DVB-T.

Zobrazit   Sdílet
Zdeněk Duspiva 20. 5. 2014, 11:35

Jak může stát pomáhat rozvoji broadbandu?


Nová příručka o státní pomoci EU pro širokopásmové sítě – Evropská komise  zveřejnila pravidla a pokyny pro vládní  pomoc a investice do rozvoje  širokopásmového internetového připojení .

Příručka je doporučena  pro jakýkoli orgán veřejné moci k vyjasnění možností jak investovat do širokopásmového připojení včetně spolufinancování projektů ze strukturálních fondů a investičních fondů Evropské unie ( ESIF ) .

Jde o materiál, vytvořený společně sekce Digitální ekonomiky a sekce hospodářskésoutěže EK. 

V pravidlech je mimo  jiné umožněno využít veřejné finance pro širokopásmové připojení i v podobě  přímých finančních dotací ,  daňových  úlev , půjček i dalších podpůrných nástrojů. Důležitým principem je , aby takto pořízené či podpořené sítě byly tzv. otevřené…

Některé finanční podpory  nemusí být oznamovány Evropské komisi ( do € 200,000 ).


Zobrazit   Sdílet


Odebírejte BuzzMag na email

Zavřít